Blog

Andra bloggen

Bollkastaren

 


 

Kodning : Vi övar in koderna så vi kan snabbare förstå varandra och att vi inte ska behöva ha pappret framför oss hela tiden. Vi har utsett mottagare, sändare och reserver. under lektionen gjorde vi också ett test på hur många ord vi kunde göra på 4 minuter. Vi har gjort tabeller för våran kod i form av planscher och papper med olika färger. Vi har testat många olika metoder för hur vi enklast och snabbast ska förstå vårat system. Våra sändare har också lärt sig koden utantill.

 

 

 

Annonser

Första bloggen

Bollkastaren : Vi har delat upp oss i två grupper för bollkastaren. Vi har börjat att bygga olika kastare,  vi delat upp uppgifterna för det ska bli mer effektivt men även för att vi får mer tid så vi kan testa och förbättra. Vi har två olika bollkastaren som vi ska utgå ifrån, och när båda är klara ska se vilken som funkar bäst sedan förbättra. Därför är det inte säkert att ritningarna (se nedanför) är exakt så bollkastaren kommer se ut i slutändan.

Vi har även olika material för de olika bollkastarna. Bollkastarna #1 och #2 har ungefär samma struktur men är byggt på annat sätt och med annat material. 

 


IMG_4198
bollkastare #1

Ritning på bollkastare 1 och 2.

 

 


IMG_4202
bollkastare #2

 

 

 

 

 

 


 

INFO om bollkastarna

  • bollkastare #1 : Är gjord av: träpinnar, lim, krokodil klämmor, snöre,gummiband och lock från plastflaska. Vi har inte tänkt så mycket på hur våran bollkastare ska se ut. Vi har mest tänkt på en bollkastare som man kan få i pingisbollen i korgen. Vi tänkte att bygga en bollkastare i form av katapult vore den bästa iden. Vi experimenterade lite med några olika sketcher och sedan bestämde oss för den vi har nu. Basen och mitten delen är gjord av träpinnar, själva katapulten är också det. Mitten är gjord som en liten väg som katapulten kan ligga på. På ena änden av själva katapultbrädan sitter det ett lock från en pantflaska och på andra ändan är det en ”krok” med gummiband på som sitter fast i basen. Vi bestämde att gummiband var bäst för att få bollen att flyga. När vi byggde så insåg vi att den kastade väldigt snett. För att motverka detta så säte vi två pinnar så riktningen stannar samma. Detta gjorde så den flyger mycket rakare. Sedan satte vi också fast ett snöre och krokodil klämmor så kraften blir ungefär samma varje gång. Vi mätte hur långt man ska dra bak snöret för att få bästa möjliga chans att träffa. 
  • bollkastare #2 : Är gjord av: björkträ, ekträ, plywood, en metallstång, gummiband och skruv. När vi designade våran bollkastare tänkte vi på vad som var mest praktiskt. Vi tänkte inte så mycket på att göra den snygg. Istället för att använda en mugg för att hålla i bollen gjorde vi en försänkning i våran hävstång. Vi har två stabila stolpar för att när vi släpper själva katapulten måste de vara stabila för att inte kraften från gummibanden ska fälla hela konstruktionen. Själva hävarmen är som en fyrkantig sked med en metallstång i mitten för att få en bra rotation.  Längst bak på ”skeden” sitter en rundstav som har gummiband på sig. Under hävstången sitter en kloss med en rundstav genom där vi också har fäst gummibanden. Detta gör att vi kan justera kraften ganska mycket. Vi använder två gummiband på varje sida för att minska risken att ett av dom ska gå sönder. Längst bak på katapulten sitter en kloss med ett hål genom. När vi hade satt ihop katapulten insåg vi ganska fort att den inte gick att använda. Vi hade tänkt att ha ett snöre för att spänna katapulten men snöret gick av hela tiden så vi tog bort den dock sitter klossen kvar. I ritningen hade vi också tänt oss att ha ett stopp uppå stolparna men den satt för högt upp så vi flyttade ner den, nu sitter den bakom klossarna. Allt detta är limmat på en plywood skiva som är 30×30 cm. Under varje del sitter två skruvar. När vi var klara med allt målade vi den svart, grå och silver/vit.

Kodning

Hur kom vi på koden och hur koden fungrar: Vi började med att dela in oss i grupper för att brainstorma om olika alternativa koder. Sedan satte vi oss tillsammans och delade med oss om våra förslag och kom snabbt fram till att vi ville översätta bokstäver till siffror, till exempel 1=A, 2=B, 3=C osv. Sedan började vi utveckla systemet med att en vink med flaggan är 1, två vink är 2 osv. Men vi insåg snabbt att detta skulle ta för lång tid om man skulle göra t.ex. bokstaven V som är sent i alfabetet så man måste göra 22 vinkningar. Detta ledde till att vi valde att använda den röda flaggan som femtal, vilket betyder att varje gång man vinkar med den så hoppar man fem steg (t.ex. 1 vink med röd blir 5=E, 2 vink med röd blir 10=J). För att sedan få de bokstäver som är emellan ”femtalen” så använder vi den gula flaggan som är ental (t.ex. 2 röd+4 gul=14=N). För dom som inte jobbat med koden kanske detta låter lite förvirrande men alla i klassen förstår den och dom som ska vara sändare och mottagare har övat flitigt och kan den utan till.

Vi övar för att komma ihåg alla koderna för bokstäverna men vi har alla koderna ner skrivna på papper för säkerhets skull. Några utav de i ”kod-laget” har jobbat med att skriva ner koderna på tydliga sett på papper som vi kan ha med på tävlingsdagen.

Först så övade vi genom att vi skrev upp olika substantiv så sändarna fick öva på att sända och koden och mottagarna fick öva på att ta emot koden och skrev upp orden. Senare började vi ta fram 30 olika bilder hos sändarna och 30 likadana hos mottagarna. Vi valde 5 bilder som sändarna skulle sända och det har fått alla i kod-teamet att jobba på att tolka bilderna efter det sett dom och ska sända och mottagarna har övat på att ta emot ett ord och tolka vilken bild det är.